De Leerling

Hoe ziet de dag van de leerling er uit?

De ochtend begint zoals altijd met een rijk ontbijt waar sommige kinderen wel aan deelnemen en anderen niet. Ook hoeft niet iedereen op dezelfde tijd binnen te zijn. Als je maar een minimum aantal uren per week present bent, verspreid over minstens 5 dagen. Zo mag je bijvoorbeeld ook in de namiddag  blijven.

Na het ontbijt is er een korte presentatie van de moeder van Marieke die meubelmaker is; ze vertelt heel leuk over haar werk. Vaak zijn er zulke praatjes van deskundigen of vakmensen. 

De ochtendsessie is gewijd aan rekenen, deze begint met een Socratisch gesprek over getallen. Iedereen komt met geweldige vragen: ‘Wat is tellen?’; ‘Waarom is een koe gelijk aan een varken?; ‘Kan je alles optellen?’; ‘Tel je overal in de wereld hetzelfde?’; ‘Waarom is 1 plus 4 5?’; ‘Is twee taartjes eten ook tweemaal zo lekker als één?’

Na de dialoog gaat de mentor verder met hetgeen de kids hebben bedacht. Ze lezen ook over andere dialogen die eerder over getallen zijn gevoerd. Ze leren van een andere groep dat je niet alles kan optellen. Dingen die je wel op kunt tellen zijn dingen die je op kunt pakken. Maar ‘dorst’ kun je bijvoorbeeld niet oppakken, ook dit leren zij. 

Daarna heb ik zin om aan de slag te gaan me het online rekenprogramma dat steeds ‘hogere levels’ bevat. Het e-programma van Engels vind ik ook superleuk, daar ben ik al ver in de tweede klas.

Na het eerste ochtenddeel gaan sommigen de lunch voorbereiden, anderen doen een ander onderdeel dat ‘maken’ wordt genoemd. Je kan in de tuin werken, een meubel tekenen of een legohuis bouwen. Iedereen is in het tweede deel actief bezig. Sommigen maken iets met de 3D-printer.

Ook gaan we vaak op stap naar plekken waar mensen werken, maar ook naar restaurants (daar kun je dan ook je ‘restaurantdiploma’ halen als je bijvoorbeeld netjes eet), boerderijen, verzorgingstehuizen of naar laboratoria. 

Vlak voor de kookploeg klaar is en de tafel gedekt is, worden alle spullen die de kinderen hebben gemaakt aan elkaar getoond. Soms is er feedback van een mentor. Je kan wat je maakt via een foto toevoegen aan je eigen schatkist (als je het tenminste een heel mooi ding vind geworden). Sommige kinderen doen een cursus bij het digitale FabLap en anderen volgen een cursus bij een handenarbeid club.

Ouders komen nu binnendruppelen voor de lunch. En ook mensen uit het naastgelegen verpleegtehuis en een aantal kinderen die thuis onderwijs volgen komen binnen. De gasten hebben wel gereserveerd en geven een bijdrage (voor de excursies wordt gespaard via de bijdragen).

Als voorbereiding van de middagmaaltijd krijgen de kids uitleg over smaken, de gerechten en de achtergrond van gezonde voeding. 

Tijdens het eten (dat in de bostuin plaatsvindt) is er geen opdracht maar is het wel de bedoeling dat je met je buur kletst. Vaak worden er raadsels of andere spelletjes voor elkaar bedacht of zijn er andere woordspelletjes. Eten is geconcentreerd rondom gezondheid, voedsel dat ons zo goed mogelijk laat voelen. Er zijn dan ook weinig tot geen verslavende producten met suiker op de Tribe. 

In het derde dagdeel kan je kiezen voor tekenen, schilderen, drama, dans of expressie. Ook kan je een eigen onderzoek doen naar bijvoorbeeld een vraag die je zelf hebt bedacht zoals bijvoorbeeld: ‘Kunnen bomen voelen?’

Er zijn vaak ouders bij betrokken. Zij geven instructies en zij leren mee. Als we willen mogen we ook een vrij Socratisch gesprek voeren. Sommige kids leren een dialoog te leiden. Wel moet je altijd de conclusie op de e-wand schrijven. Ikzelf ga lekker ritmisch dansen met een buikdanslerares. Mijn vriendje gaat een video call doen met een kindje uit China om zo de taal te leren. 

In het vierde dagdeel (niet iedereen is er dan nog) gaat het vooral over lichamelijke intelligentie en sport: boogschieten, yoga, voetballen, tennis, gym etc. Veel wetenschappers zijn hier al langs geweest om te vertellen hoe je je lichaam gezond en sterk kan maken. Ik doe veel concentratie oefeningen met boogschieten, dat maakt mij lekker rustig. Vaak komt er een neuroloog met leuke plaatjes vertellen welke oefeningen goed zijn voor je balans en stabiliteit. Zo leerden wij bijvoorbeeld ook veel over mobiele telefoons en social media sinds dien gebruiken wij dit nauwelijks meer.